ما اکنون در عصري قرار داريم که مهمترين ويژگي آن عدم اطمينان، پيچيدگي، جهاني سازي و تغييرات فزاينده تکنولوژيکي است. موفقيت سازماني تحت اين شرايط، تغيير در فعاليت هاي سازماني و به ويژه رهبري و اداره سازمان هاي هزاره سوم را ضروري مي سازد. در سازمان هاي پژوهشي حفظ مزيت رقابتي منوط به نوآوري است. سازمان ها بايد توان توليد محصولات و خدمات جديد، منحصر به فرد و قابل رقابت در بازارهاي متغير امروزي را داشته باشند تا بتوانند در بازارهاي پويا و پيچيده کنوني جايگاهي داشته باشند و براي خود کسب مزيت رقابتي نمايند. در این پژوهش به بررسی نوآوری و مدیریت با مشتری در کارخانه های مواد غذایی شیراز می پردازیم و سپس به بررسي تطبيقي رابطه بين نوآوري و مديريت ارتباط با مشتري ميپردازيم به اين اميد که شرکت ها از طريق ارتباط با مشتري قادر شوند قابليت نوآوري را در سازمان خود ارتقا دهند.