در آغاز هر دوره درس برنامه بازاریابی درک چگونگی کارکرد فرآیندهای مبادله ای، بسیارمهم است. فرآیند مبادله ای، فرآیندی است که در آن یک فرد یا سازمان در ازای دریافت پول، کالا یا خدماتی، به برآوردن نیاز یا خواسته افراد دیگر مبادرت می ورزد. تعریفی بسیار ساده که ما در زندگی روزمره بسیار با آن مواجهیم. مدیران بازاریابی تلاش می کنند تا از یک محرک بازاریابی، برای ایجاد پاسخ مناسب استفاده کنند. به یاد داشته باشید که بازاریابی بیشتر از کالا یا خدمات، در حال گسترش است. این می تواند اینگونه باشد که حکومتی در تلاش برای متقاعد کردن جمعیت خود را برای متوقف کردن سیگار کشیدن یا بالا بردن آن باشد. بنابراین بازاریابی، مجموعه ای از اقدامات و برنامه های طراحی شده برای جذب، حفظ و گسترش کالا و خدمات برای مخاطبان هدف است. این، اساس فرایند مبادله ای در بازاریابی است فرآیند مبادله ای، به بازاریابی ارتباطی گسترش یافته است. با بازاریابی ارتباطی، به صورتی هدفمند به روابط بلند مدت با مخاطبان هدف مان نگاه می کنیم، و کسب و کار خود را توسعه می دهیم. با انتقال ارزش به مشتریان مان، به طور مداوم ارتباط با آنها را پرورش می دهیم. بعدها در مطالعات خود به بازاریابی ارتباطی و مدیریت ارتباط با مشتری بر خواهید خورد، که شامل ویژگی های اساسی فرایند مبادله ای بازاریابی اولیه و مطالب دیگر می باشد