برای تعریف بسته بندی در لغت نامه آمده است که بسته بندی به معنای: تهیه ظرف محافظ یا سیستمی که سلامت محصول را در فاصله بین تولید تا مصرف حفظ کند و آن را از ضربات، صدمات، لرزش، فشار و ارتعاش، در امان نگه دارد. از طرفی بسته بندی با توجه به فرهنگ ملی و اقلیمی سیستمی است که از سویی موجبات ایجاد ارتباط بین تولید کننده و توزیع کننده را فراهم می آورد و همچنین بین آن دو و مصرف کننده ارتباط منظم و قابل اطمینانی برقرار میکند.
امروزه گسترش و توسعه فن آوری در دنیا بر همه ی فعالیت های انسان تأثیر گذاشته است و هم زمان با این امر، توسعه ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی هم توانسته، تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی را در جهان به صورت پیشرفته ای جریان دهد. یکی از وسایل ارتباط جمعی و اطلاع رسانی، بسته بندی محصولات است که در دید مصرف کنندگان می باشد. بسته بندی کالا در تمامی جهان دو نقش بسیار مهم را ایفا می کند:
- ایجاد محیطی امن برای محصول
- معرفی بهتر کالا و تشویق مخاطب به خرید آن